PECULIARITIES OF PERSONALITY CATEGORIZATION BY REPRESENTATIVES OF DIFFERENT INFORMATION SUBCULTURES
Keywords:
sign system; printed word; media image; categorization; cognitive complexity; factor analysis; semantic differentialAbstract
The article is devoted to the problem of the impact of digital technologies on the categorization of personal knowledge of their users. The psychological typology of informational subcultures (word subculture and media image subculture) and their representatives (reader and viewer) is theoretically substantiated. The results of empirical study of the categorical organization of personal knowledge among representatives of different informational subcultures are presented. It has been established that the representatives of traditional culture of printed word have a more complicated categorical structure of knowledge about one’s own personality and about the personality of an ideal person.
Table 3. Ref.: 9 titles.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Вестник БарГУ Серия "Педагогические науки. Психологические науки. Филологические науки"
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Авторы сохраняют за собой право заключать определенные договорные соглашения, касающиеся неисключительного распространения опубликованной версии работы (например, размещать ее в институциональном репозитории, публикация в книге) со ссылкой на ее первоначальную публикацию в этом журнале.